Bałkany to mocno „zapinezkowany” teren na naszej mapie. Gęsto wbite szpilki mkną wzdłuż napisu „Morze Adriatyckie”. Kolorowe „główki” przypominają nam o atrakcjach wartych zobaczenia w tej części Europy. Tym razem postanowiliśmy odkryć kilka z tych miejsc – a konkretnie okolice Dubrownika oraz czarnogórskiej Budvy.

Letni urlop udało nam się zrealizować dzięki czarterom latającym z Gdańska w kierunku Chorwacji. Nasz plan na tygodniowy urlop zakładał 3 noclegi w Dubrowniku oraz trzy (po długich naradach) w sąsiadującej – Czarnogórze.

I dzień

Przelot, przejazd, rejestracja w hotelu, spacer po usytuowanym w stolicy Dalmacji – półwyspie Lapad. Tak wyglądał nasz dzień w skrócie. Trudy podróży postanowiliśmy odreagować na pobliskiej plaży.

Na zdjęciu poniżej Most Dubrovnik nazywany imieniem Franjo Tuđmana – pierwszego prezydenta Chorwacji.

Jeździlibyśmy.

II dzień

Z rana wybraliśmy się do najstarszej części miasta – Stari Grad. Tu zakupiliśmy 3-dniowy karnet Dubrovnik Card. Pakiet biletów do muzeów i komunikacji miejskiej w cenie 270-300 kun (160-180 zł) dostępny jest w punkcie informacji turystycznej. Stąd udaliśmy się na mury obronne.

Fortyfikacja ma niemal 2 km długości i prowadzi wokół miasta. System baszt i wieżyczek pozwala dziś przyjrzeć się z góry kamiennej zabudowie i spalonym słońcem, czerwonym dachom Dubrownika. Podczas spaceru zapierające dech w piersi widoki odpowiadają nam na pytanie, dlaczego miasto nazywane jest „Perłą Adriatyku”.

Mury są najpopularniejszą i zarazem najdroższą atrakcją  znajdującą się na mapie miasta. Osoby nie posiadające Dubrovnik Card muszą za wejście zapłacić 200 kun (120 zł).

Poniżej Fort Lovrijenac zwany również Twierdzą Świętego Wawrzyńca.

Stary Port w Dubrowniku.

Widok z murów w kierunku Wzgórza Srđ.

Poniżej na zdjęciu Katedra Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Dubrowniku według legendy ufundowana przez Ryszarda Lwie Serce.

Poniżej zdjęcie Wieży Klasztoru Franciszkanów. W zabytku sakralnym znajduje się jedna z najstarszych aptek świata z 1317 r. Poza tym kompleks tworzą kościół, biblioteka oraz ogród otoczony unikalnym krużgankiem.

Najpiękniejsze boisko jakie dotychczas widzieliśmy. I jak tu skupić się na grze?

Trochę historii. Miasto nazywane „Perłą Adriatyku” powstało w XII w. po połączeniu dwóch osad –  leżącej na wyspie Raguzy (wł. Ragusa) ze znajdującym się na lądzie, słowiańskim Dubrovnikiem. Scalenia dokonano poprzez zasypanie wąskiego przesmyku dzielącego dotychczas obie wsie. W miejscu styku symbolicznie wyznaczono główną ulicę – Stradun (widoczną na poniższym zdjęciu). Starówka stolicy Dalmacji od 1979 r. figuruje na liście UNESCO.

Brama Pile (Vrata od Pila) stanowi najstarszą bramę miasta, funkcjonującą od początku istnienia grodu. Zlokalizowana jest w zachodniej części stolicy Dalmacji. Posąg umieszczony nad portalem przedstawia patrona Dubrownika – Świętego Błażeja

W pobliżu Bramy Pile podziwiać można pochodzącą z XV w. Wielką Fontannę Onufrego. Zabytek charakteryzuje się okrągłą kopułą oraz maszkaronami, z których ust wychodzą krany. Jak mówi legenda, Wielka Fontanna spełnia też marzenia. Ich realizację ma gwarantować napicie się wody z jej wszystkich 16 kranów.

Nazwa fontanny pochodzi od nazwiska jej architekta. Mniejsza siostra tj. Mała Fontanna Onufrego znajduje się na drugim końcu deptaka.

Dubrownik kryje wiele tajemnic i ciekawostek. Jedną z nich jest pochodzące z 1597 r. średniowieczne graffiti. Znajdujący się na murach kościoła św. Rocha (ul. Dominika Zlatarićeva) napisany łaciną tekst brzmi: „PAX VOBIS MEMENTO MORI QVI LVDETIS PILA” co oznacza: „Pokój z Wami, pamiętajcie, że umrzecie, wy grający piłką”.

Jedna z wielu stromych uliczek na Starym Mieście.

On i maszkaron

Marin Držić – pomnik „chorwackiego Szekspira”, poety i dramatopisarza epoki renesansu. Potarcie jego nosa przynosi szczęście, jest też znakiem, że powrócimy do Dubrownika.

Jednym z najpiękniejszych zabytków w Dubrowniku jest Pałac Rektorów (Knežev Dvor). Obiekt wybudowano w stylu gotyckim, ale zdobią go też elementy renesansowe i barokowe. Dawniej mieściła się tu siedziba rektora (głowy państwa) Republiki Raguzy. Pałac pełnił też rolę zbrojowni, strażnicy czy więzienia. Dziś zlokalizowane jest tu Muzeum Dubrownika (Durbovacki Muzej).

Gunduliceva Poljana – rynek umiejscowiony w samym sercu miasta. Na placu stoi rzeźba przedstawiająca Ivana Gundulicia, XVII-wiecznego poetę pochodzącego z Dubrownika.

Słyszalne z daleka okrzyki publiki „Shame , shame, shame” czyli  „Wstyd, wstyd, wstyd” doprowadziły nas do kamiennych schodów. Jak się okazało, było to miejsce nagrywania jednej z najpopularniejszych scen z serialu „Gra o Tron” – „Game of Thrones”.

Jak to nie oglądaliście „Gry o Tron?” – zapytała nas zdziwiona, chorwacka przewodniczka, zachęcając do spaceru miejscami kręcenia wspomnianej filmowej produkcji.

Nie mogła ona uwierzyć, iż można funkcjonować albo przyjechać do Dubrownika, nie oglądając wcześniej wspomnianego „tytułu”. W jej oczach byliśmy kosmitami. „Serialowych” wycieczek napotkaliśmy na swej drodze mnóstwo. Chodząc po stolicy Dalmacji, dotarło do nas jak ważna dla miasta jest turystyka filmowa.

Dalszą część dnia spędziliśmy na plaży Banje.

III dzień

Poranek to jedyny moment dnia kiedy ulice Dubrownika nie są pełne wycieczkowiczów.

Mijając bramy miasta doszliśmy do stacji kolejki linowej (ul. Krjala). Wagonikiem wjechaliśmy na Wzgórze Srđ skąd rozpościera się panorama z widokiem na „Perłę Adriatyku”. Bilety za przejazd w dwie strony kosztowały nas 100 kun (60 zł) za osobę.

Tańszą alternatywą jest wjazd autobusem miejskim linii 17 kursującym na trasie Brama Pile – Bosanka (szczegóły kursów dostępne są na stronie https://www.libertasdubrovnik.hr/en/). Z ostatniego przystanku do szczytu dostaniemy się po około 10 min. spacerze. Po drodze zauważyć można zniszczone budynki – ślady wojny domowej z lat 90.  Tej tematyce poświęcone jest też muzeum (Muzej Domovinskog rata Dubrovnik) zlokalizowane w forcie, sąsiadującym z punktem widokowym.

Z gór udaliśmy się na kameralną plażę Bellevue

Na koniec dnia wybraliśmy się do Fortu Lovrijenac zwanego także Twierdzą Świętego Wawrzyńca. Jak mówi legenda fortyfikacja pochodzi z XI w. i zbudowano ją w 3 miesiące, w obawie przed atakiem zbrojnym Republiki Weneckiej. Nad bramą prowadząca do zespołu umocnień bramą widnieje napis „NON BENE PRO TOTO LIBERTAS VENDITUR AURO” – „Wolność nie jest na sprzedaż, nawet za wszystkie skarby świata”.

Plaża Šulić.

IV dzień

Korzystając z 3-dniowego „pakietu turysty” pojechaliśmy autobusem linii 10 do niewielkiej miejscowości Cavtat. Miasteczko jest świetną odskocznią od zatłoczonej stolicy Dalmacji. Można tu zobaczyć pozostałości antycznych murów, fortyfikacji, kolumn.

Architektura pamiętająca Republikę Raguzy łączy się tu z zatokami, marinami, kameralnymi plażami.

W VI w. uciekający przed Słowianami i Awarami rzymscy mieszkańcy Cavtatu mieli schronić się w Raguzie, która później stała się…Dubrownikiem.

Cavtat to rodzinne miasto malarza Vlaha Bukovca oraz pioniera socjologii, polityka – Baltazara Bogišicia. Ten ostatni w postaci monumentu, siedzi przy promenadzie przyglądając się zatoce.

Na tutejszym wzgórzu znajduje się mauzoleum rodziny lokalnego armatora – państwa Račić.

Część cmentarza stanowią nagrobki, których dusze zabrały fale Neptuna. Ta niezwykła nekropolia, zlokalizowana na szczycie wzgórza zrobiła na nas ogromne wrażenie.

Po całym dniu w Cavtat wróciliśmy do Dubrownika. Jutro czekał nas wyjazd autobusem do Czarnogóry. Opuszczając piękną Chorwację nie przypuszczaliśmy, że będzie to jedna z najbardziej szalonych podróży autokarowych w naszym życiu.

Jedna uwaga do wpisu “Dubrownik – Perła Adriatyku znana jako Królewska Przystań z serialu „Gra o Tron”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.